سید حسن فاطمی
نظر به مطرح شدن احتمال اینکه «جاپا حضرت» در حسن آباد یکی از قدمگاه های امام رضا(ع) است، لازم دانستیم به منظور تحقیق بیشتر، مقالاتی را معرفی کنیم که به هجرت آن حضرت پرداخته اند. مورد اول کتاب است و بقیه مقاله می باشد:
ـ جغرافیای تاریخی هجرت امام رضا(ع) از مدینه تا مرو، جلیل عرفان منش، مشهد، آستان ادامه مطلب...
سید حسن فاطمی
تاکنون کسی ادعا نکرده بود که جاپا حضرت در حسن آباد به امام رضا(ع) تعلق دارد. تا اینکه محقق گرامی جناب آقای حسن صادقی در این وبلاگ این فرضیه را مطرح کرد که مسیر مهاجرت امام رضا(ع) از حسن آباد بوده و در محلی که اکنون به «جاپا حضرت» شهرت دارد توقف داشته است و طبیعی است که چون چنین چیزی امتیازی مهم برای این شهر به شمار می رود، زمینه ی پذیرش فراوان است.
تا به حال پژوهش های فراوان در مورد مسیر هجرت ادامه مطلب...
حسن صادقی
از کودکی تاکنون همیشه نام گذاری مکانی در نزدیکی حسن آباد به «جاپا حضرت» فکرم را به خود مشغول می کرده است. از مردم جواب درست نمی گرفتم؛ چون دو دیدگاه متفاوت در این باره داشتند: گروهی آن را از اساس خرافه می دانستند و عده ای آنجا را خیلی مقدس می شمردند.
تا اینکه سال 1389 توفیق پابوسی امام رضا(ع) نصیب شد. در آستان مقدس در مدرسه ی علمیه ای کهن جلسه ی بحث و گفتگوی علمی ویژه ی زائران برقرار بود. در گوشه ی مدرسه شخصی از روی نقشه، مسیر حرکت امام رضا(ع) از مدینه به مشهد را توضیح می داد. ادامه مطلب...
حسن صادقی
در این نوشته قصد مقایسهی تاریخچهی روستاها را نداریم بلکه به قصد دفاع از کهن بودن شهر خود، با ذکر دلایل به نقد برخی از این نظریهها خواهیم پرداخت. البته یادآوری این مطلب هم مهم است که اکثر افرادی که در بارهی تاریخچهی منطقه و حسنآباد مقاله نوشتهاند، حسنآبادی نبودهاند و گویا تنها به گفتههای دیگران اکتفا کردهاند و در شرایط کنونی تغییر بسیار سریع حسنآباد از شهر به روستا و از بین رفتن نود درصدی بافت قدیمی آن، قبول حرفهای دیگران را برای برخی آسانتر نموده است. درحالی که این تغییرات در دیگر روستاهای اطراف کمتر دیده میشود و این روستاها معمولا بکر و دستنخورده باقی ماندهاند. اما حسنآباد ادامه مطلب...
حسن صادقی
لباس زنان
1) چادر: چادر همیشه به عنوان نماد یک زن مسلمان از اهمیت ویژهای برخوردار بوده. تا چند سال قبل از انقلاب اسلامی زنهای منطقهی گرم وکویری حسنآباد، دستجرد و کمالآباد از چادر سفید استفاده میکردند. چادرها از پارچهای به نام «مِدخال» تهیه میشد ولی قبل از ورود مدخال چادرهایی با پارچههای پنبهای در داخل حسنآباد تهیه میشده است.
چادری دیگر نیز وجود داشته که در گویش حسنآبادی ادامه مطلب...
حسن صادقی (طاهر)
لباس و پوششهای محلی هر منطقه بیانگر بسیاری از اطلاعات مربوط به آن محل است که با دقت در نوع پوشش آنها میتوان فرهنگ، آداب و رسوم و حتی آب و هوای آن منطقه را حدس زد.
در منطقهی حسنآباد اکثر لباسهای مردم در همان محل تولید میشده؛ زیرا مواد اصلی این لباسها یعنی پشم گوسفند و چله (پنبه) از تولیدات منطقه بوده است. البته لباسهای روستاهای منطقهی حسنآباد تفاوت چندانی با هم نداشتهاند و مجموع این چند روستا دارای فرم یکسانی بودهاند اما بسته به موقعیت اجتماعی و نوع شغل (کشاورزی، بیابانگردی، دامداری و...) لباس آنها کمی با هم متفاوت بوده است.
باید توجه داشت که مردان قدیم هم همانند زنان معتقد به رعایت نوعی حجاب مردانه در انتخاب لباسهایشان بودند ادامه مطلب...
مطلب زیر را از طریق ایمیل دریافت کردیم و فرستنده خود را معرفی نکرده. ضمن تشکر جا داشت ایشان علاوه بر معرفی خود، عکسش را نیز در اختیارمان قرار می داد.
گاربرده سنتی و گاربرده مدرن
تعجب نکنید مکانی که این کودکانِ دیروز ایستاده اند (البته امروز برای خود کسی شده اند) یک میدان ورزشی نیست بلکه محلی است که هرچند هنوز نام آن عوض نشده ولی ظاهر آن نسبت به قبلادامه مطلب...
یک اشتباه
تاریخ تأسیس دبستان فاطمیه
محمود صادقی
در این وبلاگ در چند کامنت، تاریخ تأسیس مدرسهی فاطمیه را سال 1357 نوشته بودند حتی به یکی از اشخاص محترم و سرشناسی که تاریخ آن را پیش از این سال دانسته بود، متأسفانه نسبت دروغ دادند. به منظور رفع اشتباه، لازم دانستم نوشته ی زیر را به قلم آورم.
اینجانب در تاریخ 15/12/1342 در حسن آباد تولد یافتم. کلاس چهارمادامه مطلب...
دکتر علی صادقی
این نقشه ی تفصیلی تر یکی از محلات (بر انبار) است که باید در کنار نقشه قبلی گذاشته شود. اگر دوستان دیگر هم که اطلاعی از وضعیت کوچه ها در ان زمان دارند همت کنند و محله های دیگر ( محله نو, محله یخچال, درقلعه و غیره) را تهیه کنند وهمپنین این نقشه را اصلاح و تکمیل کنند یک نقشه ی کامل از پنجاه سال پیش آماده خواهد شد.
یادآوری: تصویر زیر راادامه مطلب...
دکتر علی صادقی
تصویر زیر، نقشه ای است از حسن آباد پنجاه سال پیش آنچنانکه در ذهن من ثبت است. حتما کسانی هستند که می توانند آنرا مطابق آن زمان اصلاح کنند. جمعیت آن موقع حدود هزار نفر بود. بعد از اصلاح می توان هر محله را به تفصیل با نام خانواده هاادامه مطلب...